PEAK PERFORMANCE

Julian Mackay is the youngest soloist at St. Petersburg’s Mikhailovsky theatre. Hailing from Montana, the dreamy dance prodigy is now making waves on both sides of the Atlantic, speaking fluent Russian and making his very first steps in modeling industry.

We’ve taken the twenty year old to the Baltic Sea shore to discuss his offstage ambitions and what it takes to become a fixture in the ballet world while still being in your teens.

Photography | Danil Yaroshuk

Styling | Sergei Gilderman (Cake Monster)

  • Corduroy jacket and beret, all Prada.
  • longsleeve, tank top, trousers, all Dior.
  • shirt, baseball hat, all Gucci.
  • nylon coat, trousers, sunglasses, all Dior.
  • wool cardigan, leather trousers, belt and shoes, all Prada.
  • shirt, trousers, backpack and sneakers, all Louis Vuitton.
  • hoodie, shirt, trousers, all Gucci.
  • sweater, Alexander McQueen (DLT).
  • hooded jacket, sweater, trousers, all Versus Versace.

В своей семье ты – не единственный танцор балета. Это чистая случайность или твоих братьев и сестер подталкивали к искусству танца с детства?

Мы все выбрали классический балет сами, нам он всегда был по душе. Я начал заниматься ба-летом, потому что все детство смотрел на то, как прекрасно танцуют мои сестры, Мария-Саша и Надя. Родители считали, что детям нужно быть разносторонними, поэтому до балета я зани-мался фехтованием, футболом и даже был чемпионом по шахматам в своем штате.

Ты учился у Михаила Шаркова, заслуженного артиста России. С кем еще из культовых преподавателей тебе удалось поработать?

Самое большое влияние на меня, мою будущую работу и стиль танца оказал Николай Тихоми-ров, с которым я работал в Большом театре, когда я еще учился в МГАХ. Он подготовил меня к победе на конкурсах Prix de Lausanne, Istanbul IBCC, You th America Grand Prix и China IBCC. Я помню, как во время каждой репетиции он настаивал на том, чтобы я всегда проходил вари-ации до конца, несмотря на усталость или другие причины. Это дало мне уникальные навыки – понимание самого себя и веру в то, что даже когда ты очень устаешь, открывается второе дыхание. Благодаря этому я могу собраться и станцевать хорошо в любом состоянии.

Расскажи о том, как формировалось твое амплуа. Какие партии для тебя – любимые, а о каких ты только мечтаешь?

Я очень много времени и сил посвящаю продумыванию образа и никогда не выхожу на сцену, пока не соберу его полностью. Этот процесс для меня – самый важный, а вся остальная работа над партией на нем строится. Очень люблю драматические партии, например графа Альберта в «Жизели». В будущем хочу танцевать Принца в «Спящей Красавице», Солора в «Баядерке» и Онегина в «Евгении Онегине».

Ты склонен скорее к классическому балету – или в твоем сердце есть место для провокационного, авангардного танца, модерна?

Сейчас мы живем в мире, где нельзя игнорировать ни одно из танцевальных направлений. К счастью, мои педагоги подготовили меня ко всему. Благодаря этому я побеждал на балетных конкурсах и могу сказать, что движение и то, как ты его чувствуешь внутри себя, неважно, к какому стилю оно относится, – это самое главное.

Много ли соперничества в балетном комьюнити, есть ли тут место дружбе?

Я танцевал в театрах по всему миру. Множество лиц, сцен и впечатлений – и благодаря этому у меня есть друзья по всему миру, и они всегда готовы меня поддержать.

При том что ты выиграл контракт с Королевским балетом на конкурсе Prix de Laussane, ты все же принял решение вернуться в Россию. С чем это связано?

Мне предложили сольный контракт в Михайловском театре, и в восемнадцать лет я не мог от-казаться от такого шанса – шанса развиваться и танцевать то, что всегда хотел.

Интересно, как ты все успеваешь? Какое место в твоем режиме отведено физической подготовке?

Я прихожу в театр каждый день. Люблю прийти рано, чтобы никого из коллег еще не было, и начать разогревать свое тело и готовить его к физической нагрузке. Вечером я ухожу поздно, особенно если есть спектакль – тогда раньше десяти часов вечера покинуть театр не получа-ется. Но меня это не пугает. Люблю заниматься тем, что дается с трудом.

Ты сам осуществляешь постановку некоторых спектаклей. Из каких частей складывается этот процесс?

В данный момент я учусь в ГИТИСе на балетмейстера, и это дает отличную базу для моих будущих постановок. Чтобы что-то создавать, я должен быть вдохновлен. Я часто хожу по музеям и стараюсь читать побольше книг, чтобы понять, как другие люди видят этот мир. Мне кажется, когда ставишь спектакль, главное, что ты должен сделать, – это показать именно свой собственный взгляд на жизнь через эту историю, тогда людям будет интересно. Тогда они увидят не только сюжет пьесы, но и другой взгляд на жизнь.

Какое место в твоей жизни занимает мода, сотрудничество с фотографами и журналами? Не думал ли ты о смене сферы деятельности, когда тебе уже не захочется танцевать?

Люблю творить. Поэтому я был очень рад, когда IMG Models подписали меня в Лондоне два года назад. В ноябре я поучаствую в презентации новой коллекции Victoria Secret в Шанхае – вместе с Тейлор Свифт, The Weeknd и другими звездами. Еще у меня будет возможность провести интервью с ангелами Victoria Secret – с Джиджи и Беллой Хадид, Тейлор Хилл, Юлией Беляковой и Лиу Вен. Этим летом я подписал контракт с агентством в Лос-Анджелесе, потому что меня очень интересует кино, а эта работа поможет мне двигаться в нужном направлении.

  • Coat, longsleeve, all Tommy Hilfiger.
  • Shearling coat, Balenciaga;
  • sunglasses, Fackoshima.

In your family, you are not the only one ballet dancer. This is a pure accident or your brothers and sisters pushed you to the art of dance from childhood?

We all chose the classical ballet ourselves, because we have always liked i t. I started ballet because in my childhood I saw how beau tifully my sisters Maria Sascha and Nadia were dancing. My younger brother Nicholas  also began training at the Moscow Academy soon after I did. My parents believed that children should be exposed to many different art forms, and sports, so before ballet I was fencing, playing soccer and even was a chess champion in my state.

You studied wi th Mikhail Sharkov, Honored Artist of Russia. Wi th whom else did you manage to work as a teacher?

The greatest influence on me, my fu ture work and style of dance was rendered by Nikolay Tikhomirov, wi th whom I worked at the Bolshoi Theater, while I was still studying at the Moscow State Academy of Arts. He prepared me for the victory at the Prix de Lausanne, Sochi, Istanbul IBCC, You th America Grand Prix and China IBCC competi tions. I was honored to win medals in all five consecu tive competi tions. I remember how during each rehearsal I always insisted to go through the variations till the end, despi te the extreme fatigue. This gave me unique skills and confidence - understanding myself and believing that even when you are very tired, you can get a second wind. Thanks to this I can collect myself and dance well in any condi tion, and under pressure.

Tell us abou t how your role was formed. Which parts are your favori tes, and what are your dreams?

I devote a lot of time and energy to thinking through the character and never go ou t on stage until I have completely collected i t. This process for me is the most important, and all the rest of the work is built upon i t. I like dramatic parts, for example, Count Albert in Giselle. In the fu ture, I want to dance the Prince in Sleeping Beauty, Solor in La Bayadere and Onegin in Eugene Onegin.

Are you more inclined to classical ballet - or is there a place for provocative, avant-garde dance, modernity in your heart?

Now we live in a world where you cannot ignore any of the dance directions. Fortunately, my teachers prepared me for everything. Thanks to this, I won at the ballet competi tions by Dancing all styles at a high standard . I think that the movement and the way you feel inside, i t does not matter which style i t refers to - this is the most important thing.

Is there much competition in the ballet community, is there any place for friendship?

I have danced in theaters around the world. A lot of faces, new places and impressions - and thanks to this I have friends all over the world, and they are always ready to support me. I am very grateful!

With the fact that you won a contract to The Royal Ballet in London, you nevertheless decided to return to Russia. What is the reason for this?

I was offered a second soloist contract at the Mikhailovsky Theater and at the age of 18 I could not give up that chance - the chance to develop and dance what I always wanted. I have already been promoted to First Soloist and dance mostly Principle roles.

I wonder how you manage everything? What is the place in your regime for physical training?

I come to the theater every day. I love to come early, so that none of my colleagues are there yet, and start warming up my body and prepare i t for the physical exertion. In the evening I leave late, especially if there is a performance - so it's after ten o'clock in the evening when I leave the theater. Bu t it does not intimidate me. I like to conquer challenges, it's exhilarating to progress thru hard work.

You staged some performances. What does the process consist of?

At the moment I am studying at the prestigious theatre arts universi ty in Moscow, GITIS, to be a ballet master and Choreographer. This gives me an excellent basis for my fu ture proj ects. To create something, I must be inspired. I often go to museums, art galleries, and and try to read more books to understand how other people see this world. It seems to me that when you stage a performance, the main thing that you have to do is show your own view of life through the story, then people will be interested. Then they will see not only the plot of the play, bu t also another perspective for life. My next proj ect is a ballet production "Warrior of Ligh t" based on the life of Nobel peace prize nominated Nicholas Roerich, a Russian painter and philosopher. I am working wi th my three sibling, Maria Sascha and Nadia Khan and Nicholas MacKay. We will Premiere an excerpt in London in February.

What place fashion, cooperation wi th photographers and magazines take in your life? Have you thought about changing the field of activity when you no longer want to dance?

I like to create. So I was very happy when  IMG Models and Talent signed me in London two years ago. I am now signed in NYC, LA and China. In November, I will participate in the presentation of the new Victoria's Secret collection in Shanghai - together wi th Taylor Swift, The Weeknd and other stars. I will also have the opportunity to interview Victoria's Secret Angels wi th Gigi and Bella Hadid, Taylor Hill, Julia Belyakova and Liu Wen. This summer, I signed a contract wi th IMG in Los Angeles, because I am very interested in movies, and film, and this work will help me move in the righ t direction. I am exci ted to grow and create!


Model | Julian Mackay @ IMG Models.

Make up and hair | Maria Surikova.

Photographer's assistant | Roman Zhelikhovski.

Shot in Studio 212.

 

comments powered by Disqus